Enligt nya rön från Karolinska ins

60a517fde65d2d38c3817d6af7866a10.png

Enligt nya rön från Karolinska institutet har svenska forskare kommit fram till att det finns farliga ämnen i hårfärg. Bland testpersonerna fick man biverkningar såsom rodnad, svullnad, blåsor & fjällning. Vissa fick till och med uppsöka läkare. Kontaktallergier sitter kvar hela livet och kan även medföra att man reagerar på färgämnen i kläder. Jag kan väl känna att detta knappast är något nytt men att det är bra att det uppmärksammas. Jag är SÅ glad över min härliga, ekologiska hårfärg innehållandes henna, bark & té! :D


Kommentarer
Postat av: Ika

En intressant grej i sammanhanget är att det tidvis skrivits om hur farlig henna är - detta för att man i laboratorietest kunnat konstatera att råttor som matats med henna lättare utvecklar cancer. Jag har skrattat rått åt de här skriverierna - jag vet hur henna känns i min hårbotten jämfört med de kemiska färgerna (som var ett enda svidande i min hårbotten) och kan aldrig tro att det skulle vara hälsosammare att använda kemiska hårfärger istället för henna. En blandning kemikalier som irriterar hårbotten så pass kraftigt kan helt enkelt inte vara hälsosam att använda, vare sig för mig eller miljön. Henna däremot kan jag ha i timmar utan att hårbottnen protesterar. Dessutom är det kanske en viss skillnad mellan att applicera henna på huden några timmar i halvåret och att äta upp den.



I alla fall - kul att det kommer lite medhåll från forskarna när det gäller de kemiska hårfärgerna!

2010-01-04 @ 11:44:39
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Sara

Hej Malin! Följer din blogg och gillar den. :)



Snälla, berätta var du köper din ekologiska hårfärg!

2010-01-04 @ 15:09:20
Postat av: Annica

Hej Malin! Jag följer din blogg genom bloglovin sedan en tid, jätteintressant att följa. Jag undrar också var du köper din ekologiska hårfärg. Försöker gå över till ett mer ekologiskt liv, det kommer, det kommer..



Hälsningar Annica

2010-01-04 @ 21:19:36
Postat av: Lisa

Henna är skitbra. Men jag använder vanlig toning eller hårfärg och jag har aldrig fått några biverkningar. Bara utav blekning. Men bleker aldrig håret nästan längre så.

2010-01-04 @ 22:45:15
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Ika: Jag håller med dig, allt kanske inte är hälsosamt att äta med behöver ju inte för det vara farligt att ha på utsidan.



Ja, jag tycker det är bra att allt mer saker som vi "miljömuppar" vetat/tänkt på/räknat ut sedan tidigare nu uppmärksammas mer och mer i media. :)



Sara: Jag köper den på Grön Gåva (se länklista i vänsterspalten) och den är från Santé.

Och tack, det gläder mig! :)



Annica: Tack snälla, roligt att höra!

Läs svaret ovan, och stort lycka till! Det är så kul att fler och fler försöker lägga om sin livsstil! :D



Kramalin



Lisa: Nej, det är ganska slitsamt på både hår och hårbotten det med. :)

2010-01-05 @ 06:02:37
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0