Trädgården tar form

Då vi flyttade in på Lyckobacken hade vi så'n tur att T & A med familj som bodde här innan (som för övrigt är våra fantastiska grannar numer!) hade lagt ner ett underbart jobb i trädgården med just växt- och blombiten - den del av odling och trädgårdsskötsel som hittills intresserat mig minst! :) Det var guld värt att slippa anlägga rabatter och fundera kring vad som kommer att trivas bäst vart och dessutom så har de planterat blommor och växter som känns tidstypiska för gamla hus. :D Vad sägs t.ex. om pioner, rosor, kaprifol, ormrot, fingerborgsblommor, fänrikshjärtan och liljor? Dessutom en massa annat fint och klassiskt som får äldre blomconaisseurer att utropa "åh" och "ah" då de besöker oss, men som jag inte alls lärt mig namnen på ännu.

Vi har endast fyllt ut i vissa rabatter med gullvivor, liljekonvaljer och några marktäckare på ställen där det behövts och i en rabatt, den vid entrén, håller vi nu på att lägga ut täck-bark. Otroligt snyggt!

Andra blommor som nu tillkommer är ett tjugotal tagetes i två olika sorter i våra gigantiska gjutjärnsgrytor vid växthuset. Väldigt effektfullt ner mot vägen med allt det knalligt orangea. Krukrosor har även planterats i rabatterna vid entrén då jag inte gillade de perenner som växte där, det är också de enda blommor jag rivit bort sedan vi flyttade hit och de fick plats i en annan rabatt. Den dag vi brädslår om huset kommer vi att avveckla de två rabatterna och i stället ha krukor där eftersom de rabatterna nu angränsar direkt mot trät på farstukvisten och vi inte vill ha väta emot så blir det enklast. Och eftersom de sk bort om förhoppningsvis ett år eller två så känns det onödigt tidskrävande och kostsamt att plantera perenna växter där då rabatterna inte kommer att få vara kvar. Så jag kör en favorit i repris från ifjol och köper de vackraste krukrosor jag kan hitta och låter de växa sig frodiga där. På hösten då vi vintrar upp klipper jag ner dem och gräver ner återstoden på olika ställen i våra rabetter. Resterna från ifjol skjuter djupröda rossticklingar som bara den just nu så alla verkar stormtrivas med vår deal!
I terrakottakrukor ska petunior planteras ikväll och dessa krukor ska sedan ställas nedanför farstukvisten en bit ut på plattplatån framför entrén och midnattsblå lobelia ska planteras i en blåglaserad kruka nere på trädgårdsmöbeln vid vindskyddet. På trädgårdsmöbeln uppe vid huset står vita penséer i ett Kockumsfat i blåvitt tillsammans med "ute-ljuslyktor" och utanför grindarna står en gammal mjölkkanna och ett djupt zinkfat med detsamma. Direkt innanför grindarna står en gammal, mindre gjutjärnsgryta med violpenséer i styvmorsviolfärger, en pytteliten gjutjärnsgryta på en trefot med vackra, blandade stenar i tillsammans med en solcellslampa.

Kryddträdgården har utökats med ännu fler ekokryddor och ännu mer plats så i år kommer vi att kunna njuta av, och skörda och torka, gräslök *, oregano *, fransk dragon *, citronmeliss *, persilja *, citrontimjan *, timjan *, pepparmynta *, vildmynta, pepparrot (!), körvel *, salvia *, dill *, mejram *, koriander *, rosmarin, libbsticka *, dansk körve *, thaibasilika *, limebasilika, basilika *, kanelbasilika och habanerochillis. Senare i sommar kommer jag även att få en planta med en spännande salladslöksort som växer som gräslök men ser ut som blasten på just salladslök. Otroligt mild och rund smak som jag verkligen ser fram emot att få introducera på Lyckobacken!
Gul paprika *, röd paprika *, gula pärontomater *, vindruvor, röda körsbärstomate 'r, gurka *, physalis, rädisor *, ruccola *, spenat, bondbönor * och sockerärtor har såtts i växthuset - både på planta och genom frö beroende på sort.
I pallkragarna myser isbergsallad, plocksallad, squash, purjolök, morötter *, mangold och rödbetor * och ikväll sätts tre sorters potatis i landet, bl.a. mandel * och king edward.

Som ni ser är mycket av det som sätt ekologiskt och eftersom det sedan sätts i just eko-jord blir effekten ännu bättre. Alla de kryddor som inte är ekologiska är köpta av en granne som har trädgård och hon odlar utan kontgödning med gräsklipp som näring så inga tillsatta ämnen ska finnas på hennes plant, även om odlingen inte är certifierat ekologisk. Det är även därifrån pepparroten, libbstickan och salladslöken kommer/kommer att komma från.
Habanerochillis, physalis och vinrankan är köpta på en handelsträdgård inne i stan.

Ni kanske förstår att vi haft/har fullt upp på kvällarna föregående vecka samt denna? I helgen ska dock allt vara klart så då ska vi lägga krutet på att fixa det allra sista med stängslet.

Jag grävde även upp lite förgätmigej-blommor och satte ner med en bit av ett cementrabarberblad i rosenrabatten på hörnet så jag hoppas de tar sig. Ogräs för vissa - barndomsblommor för mig!

Ni kommer att få se bilder på allt, jag ska fota massor i helgen, men jag vill att allt ska bli klart först så jag kan göra ett stort bildinlägg om det. Så håll ut, jag vet via alla mail vi får att ni är många som är nyfikna! :) Men jag ville bara delge er lite av den aktivitet som pågår på Lyckobacken till sena kvällen då vi släpar oss in och faller huvudstupa i säng! Tur att alla de bärbuskar och frukträd som sattes ifjol beskars av bäste J och nu sköter sig själv tills det är dags att skörda frukten!

Odlar ni något?

Inför kommande sommar vill vi införskaffa päronträd, aprikosträd, en björnbärsbuske, sötpotatis och humle, så det är det som står på agendan kommande vår! Det ska bli otroligt intressant att se i år vad som vi trivdes med att odla och vad som trivdes att växa hos oss. Vad kommer vi att vilja fortsätta odla och vad slopar vi till förmån för annat?

Malin ♣


Kommentarer
Postat av: Lisa

mums och mysigt att så massa gott!

2010-06-08 @ 13:41:49
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Anna

Så underbart med en så stor trädgård att påta omkring i! Ser fram emot att få komma och kika på resultatet....=) Kramar!!

2010-06-08 @ 18:46:41
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Lisa: Ja, det är toppen!



Anna: Det är kul då man kommer från att ha bott mitt i stan och inte odlat så mycket! Det ska bli otroligt kul då ni kommer, vi längtar! :D

2010-06-09 @ 05:18:35
URL: http://www.lyckobacken.se
Postat av: Balanse

Litt av et prosjekt! Gleder meg til å se bilder.

Har min egen lille kjøkkenhage selv, se på bloggen min :)

2010-06-09 @ 11:15:03
URL: http://okohagen.wordpress.com/
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Balanse: Det såg ju jättefint ut! :D Nu håller vi tummar och tår att de gror - både i Sverige och Norge!;)



Kramalin

2010-06-10 @ 05:24:47
URL: http://www.lyckobacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0