På Internationella kvinnodagen bjuder vi på eko-kvinnor att inspireras av!

Idag, den 8 mars, är det som alltid annars den Internationella kvinnodagen. Jag tänker inte göra detta till en jämställdhetsdiskussion, det finns det många andra som sköter alldeles utmärkt, utan jag tänkte dela med mig av några kvinnliga eko-inspiratörer, både kända och okända, som jag hyllar extra denna dag.

¤ Elisabeth på Grön Gåva;

Jag beundrar Elisabeth så otroligt mycket för att hon så länge kämpat i en så liten stad där intresset för grönt & skönt inte alltid varit på topp! Tack och lov blåser en förändringens eko-vind över världen just nu, och även över små, norrländska kuststäder, så nu förstår fler och fler vidden av att ta hand om sig själv och uppskattar det fantastiska i att ha en sådan butik nära till hands!
Tack för allt du gör!

¤ LoaEcoloco;

Loa är en av Sveriges största eko-inspiratörer just nu! Att byta ett tryggt jobb i den politiska sfären mot att starta eget eko-företag som föräldraledig trebarns mor är verkligen något att inspireras av! Loa använder sig av nytänkande, innovativa metoder för att marknadsföra sina plagg och sitt företag och många låter sig inspireras (läs härmar och kopierar rakt av) dessa knep och det brukar ju vara ett tecken på att man lyckats!               
Tack för att du förser oss eko-älskande småbarnsföräldrar med ett redan genomtänkt utbud som vi bara kan välja och vraka mellan!

¤ Ekomamman;

Min fina vän Nadia startade äntligen innan jul en blogg hos vår ortstidning. Nadia är en andra generationens eko-nörd då hon växte upp på en eko-gård med djupt engagerade föräldrar, och detta har lett till att hon har svar på i princip allt och koll på saker jag aldrig ens tänkt på! Hon är dessutom väl bevandrad i homeopatins ibland djungelliknande egenskaper och det är fler än en gång det har varit välbehövligt här hemma!
Tack för att vi få ta del av din digra kunskap dygnet runt!

¤ JohannaBellio;

Min stora mentor och förebild Johanna har alltid svar på mina knasiga och trevande frågor och hennes ärlighet och rättframma sätt är två egenskaper som jag tror ligger bakom att hon kommit så långt med Bellio! Tro mig så jag säger att Bellio är ett företag på frammarsch som kommer att skapa rubriker framledes, vänta ni bara!
Denna kvinna och alla hennes fantastiska idéer är ostoppbara!                                                                                        
Tack för att du ser till att det raraste vi vuxna har, barnen, får både fotriktigt och miljösnällt på fötterna!

¤ Hippihäxan;

Emmelie är på något sätt den uppdaterade versionen av mig själv. Hoppas jag! Jag hoppas att jag kommit så långt som henne då det kommer till att vara näst intill självförsörjande odlingsmässigt i framtiden. Dessutom har hon ett jobb där hon har möjlighet att kunna påverka andra med sin kunskap och det är häftigt! Just nu hoppas jag att Emmelie kan få fortsätta odla i framtiden ocskå - på ett eller annat sätt!
Tack för att du bloggar om ditt liv så att vi andra får ta del av alla matnyttiga tips!

¤ AnnaEkokul;

Denna übertrevliga kvinna är så lik mig så det känns som om hon precis vet vad jag vill att hon ska ta hem, för jag kan sitta hemma och sakna några eko-leksaker och då jag mailar Anna och tipsar om att det och det behövs får jag ofta ett svar att det beställdes i dagarna! Förutom ett digert soritment med inte bara eko- utan även reko-leksaker så är servicen fenomenal och deras kunnande om produkterna ovärderliga!                                    
Tack för att du ligger bakom så fantastiska, hållbara leksaker till oss eko-nördande lekfantaster!

¤ Underbaraclara;

Clara har kommit att bli en fantastiskt fin vän men också en stor inspirationskälla för mig! Med en mormor som var/är precis som Clara så är igenkänningsfaktorn hög i att göra allt från grunden, inget ska kastas - allt ska tillvaratas, och att det är OK att matlagning & bakning får ta lite tid. Sen kan man inte annat än att beundra denna unga kvinna som förvandlar allt hon rör vid till guld; välbesökt, renommérad storblogg, eget radioprogram och nu egen tidning. Clara visar dessutom på sin personliga blogg att det är legitimt att inte vara uppåt alla dagar, man kan resa sig upp och komma igen.                                                                                                            
Tack för att du förgyller våra dagar med fantastiska foton, recept och tips på husmorskurer som heter duga om som man bara väntat på ska komma i dager igen!

¤ Camilla Norrback;

Gick i ett tidigt skede mot strömmen som ny modeskaparare på marknaden och med en passion för ekologi! Camilla ligger bakom en rad hel-ekologiska kollektioner som förenar stil, trend & design med hjärta, omtanke och känsla för det genuina. Jag avgudar hennes plagg (äger två som jag köpt till 75 % rea) och de är de mest hållbara i min garderob jämte näbbkängorna från Docksta Sko. Väl använda och inte en hint om det på plagget.         
Tack för att du tänker på att vi eko-nördar kanske också vill se smashing ut ibland!

Och nej, det är inte för att några av de finns med som våra samarbetspartners som jag känner mig manad att ha med dem, jag har helt enkelt turen att få samarbeta med några av mina förebilder! :)

Malin ♣

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Då vill jag bara lägga till en hyllning till ekomamman på Lyckobacken. Även hon en fantastisk eko-inspiratör!=)

2010-03-08 @ 18:57:38
Postat av: Nadia

Men vilken glad och supertrevlig överraskning!!!

Stort underbart tack!



Och jag känner ju att - jag själv är i behov av att kompletteras av den nya generationens ekonördar - exempelvis dem på Lyckobacken! Tack för allt som ni ger MIG! :D

Krammmmm

2010-03-08 @ 19:51:51
Postat av: Lisa

Å så fint skrivet!

2010-03-08 @ 20:18:15
URL: http://omlivetpalandet.blogspot.com
Postat av: underbaraclara

Tack snälla Malin! Du är en pärla och grattis till ekobloggandet - att du gick vidare dvs

2010-03-08 @ 22:42:27
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Anna: Men tack raraste du! Det värmde! :D



Nadia: Det låter bra det, tack snälla! Många kramar!



Lisa: Tack!



Underbaraclara: Tack detsamma! ;)

2010-03-09 @ 05:51:08
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ekokul-Anna

Oj jösses, detta hade jag missat. Sitter och blöter ner soffkudden för alla dina snälla ord. Right back at you, mästerbloggerskan!

2010-03-14 @ 21:58:14
URL: http://www.ekokul.se
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Ekokul-Anna: Du är värd allt beröm som ramlar över dig!!!



Och tack! ;)

2010-03-15 @ 05:33:26
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0