Matvarukedjornas eko-försök

Jag har ju skrivit lite tidigare om mitt lilla Moment 22; ICA satsar på I ♥ eco och jag menade att det känns tvivelaktigt att köpa det eftersom man inte känner samma garanti eller förtroende för deras eko-märkning kontra små, privata företag såsom Saltå kvarn, Kung Markatta m.fl. Detta funderar även hippihäxan på.

Mitt största dilemma är att jag inte är sådär överförtjust i mass-produktion, gillar mer tanken på att köpa ekologisk fetaost från Fontana än ICA's egna. Och det jag upprörs över är att nu blir vi styrda, för nu plockar ICA till viss del bort vissa "gamla" eko-produkter till förmån för sina egna.
Samtidigt är det bra att det nu i TV och tidningar görs reklam för deras produkter eftersom folk indoktrineras till eko-tänk rent generellt, och kanske omedvetet handlar eko-produkter även från andra märken?
För att komma till freds med detta så köper vi eko-produkter från andra märken då det finns, t.ex. Kung Markattas torkade aprikoser och solroskärnor frpn Saltå Kvarn, men då det bara finns ICA's ekologiska val så hoppas jag att det ändå i långa loppet är bättre att köpa deras än en icke-eko-produkt. Men på något vis är jag inte förvissad...
I så fall borde ju samma oro gälla COOP's Änglamark eller?
Ja, jag blir int klokare än så här. Vad känner Ni?

Nu blev det så att detta inlägg fokuserades på ICA som matvarubutik eftersom det är den butiken vi bor närmast och trivs bäst med att handla på, både butiksmässigt samt miljömässigt eftersom vi kan handla i samband med att vi gör andra saker med bilen.


Kommentarer
Postat av: Erika

Det borde finnas någon slags märkning på ekoprodukter, som det finns svanen på miljömärkt till exempel.
Någon som kontrollerar så att det går att lita på att det som är märkt ekologiskt verkligen är det.
Det kanske finns?

2008-04-03 @ 16:27:41
URL: http://morgondimma.blogg.se
Postat av: Anna Öberg

Ja visst känns det kluvet? På sätt och vis så tycker man ju att alla eko-initiativ är bra och att all eko-uppmärksamhet är positiv. Men precis som du så gillar jag inte att andra märken nu försvinner. Givetvis så vill ju ICA tjäna mer, vilket de gör på egna märken. De rider på eko-vågen och får genom sin reklam så mycket mer uppmärksamhet än mindre företag som verkat länge i det tysta. Har kollat lite på ICAs ecovaror, och på en del finns ursprungsland på varan, på en del står det bara "packat i Sverige för ICA". Det säger ju inte mig ngt. Själv blir jag nog mest anti-ICA-eco av all reklam och skyltning i butiken, tror det är en trend mest och blir lte trött och försöker köpa ngt annat i protest! Hur ska man se det egentligen, är alla ekoinitiativ bra eller inte?

2008-04-03 @ 17:50:44
Postat av: Malin Harju

Erika: Det finns en KRAV-märkning som är samma för alla produkter. De genomgår koller för att få sin KRAV-certifiering. Men det som gör mig skeptisk är att ICA är en sådan gigantisk koncern som lätt kan köpa upp myndigheter och kontrollanter. Det bor en liten konspirations-teoretiker i mig som inte släpper detta.

Anna Öberg: Jag vill ju säga att alla eko-initiativ ska vara bra eftersom jag hoppas att även ICA genomgått samma stränga märkning och kolla som andra, små företag som vill KRAV-märka sina produkter. Men jag tror inte det...
Om det finns annat eko-alternativ än ICA's så köer vi det, annars köper vi ICA's framför en produkt som inte är ekologisk alls. Utom ost; där köper vi Jarlsberg som innehåller ostlöpe, salt och vatten. Det som är ekologiska som vi hittat hittills innehåller tillsatser och för oss känns det inte OK.
Jag tänkte ett tag att det var B-igt av ICA att plocka fram samma typ av eko-varor som redan fanns, varför gjorde de inte "nya" varor så att vi som konsument skulle få ett större utbud. På så vis skulle dessutom alla de små företagen och märkena få vara kvar. Men då insåg jag att det kanske är för att alla produkter inte går att KRAV-märka. Hänger du med? Kemiskt framställda produkter, t.ex. bakpulver, går ju inte att framställa eko-vänligt.

Ja, ja, detta gör en alldeles snurrig...

Kramalin

2008-04-04 @ 07:47:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0