Vegetarisk köttfärspaj

Igår uppe i Umeå så grillade vi på balkongen...så fruktansvärt gott och vårigt! Nu känns det att vintern är borta på allvar och att all snö inte kommer att återkomma på bra många månader. Snart är det dags att sjösätta båten och börja ta små turer runt i vår skärgård om kvällarna.

Ikväll blir det en vegetarisk köttfärspaj till middag efter recept från min farmor, fast hon gör det med "riktig" köttfärs. Den här är fantastiskt god!

Köttfärspaj 225 gr

Deg;
150 gr. rumsvarmt smör
2 ½ dl. siktat dinkel
2 msk. iskallt vatten

Fördela smöret i små bitr och nyp in mjölet. Tillsätt kallt vatten och knåda till en deg. Tryck ut i en pajform och ställ kallt ca. 30 min.
Förgrädda ca. 7 min.

Fyllning;
1 påse quornfärs
1 brk. krossade tomater
2 msk Heinz Hot Chili Sauce
2 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad gul lök
1 tsk. torkad oregano
1 dl. oliver
2 skivade tomater
2 dl riven, vällagrad ost

Stek färsen i lite olja och krydda med valfri krydda. Häll upp i en skål. Stek löken gyllengul och mjuk och blanda med färsen i pannan igen. Rör ner vitlöken, chilisaucen, krossade tomaterna och oregano. Fördela i det förgräddade pajskalet och tryck ner oliver lite här och där. Lägg skivade tomater överst och avsluta med rikligt med riven ost.

Gratinera i ugnen ca. 20 min. i 225 gr. Servera med en god sallad och vitlöksbröd.

Smaklig måltid! ♣

Kommentarer
Postat av: underbaraclara

Men hallihallå vad flott att du var i min stad igår :)

2008-04-20 @ 09:08:49
URL: http://underbaraclara.webblogg.se
Postat av: Malin Harju

underbaraclara: I know! Flott som bara den! Var ut på Expo och inhandlade lite servetter bl.a. och sedan blev det ett besök på Téhörnan för att fylla på té-skafferit! I övrigt satt vi mest på en balkong på Carlshem och mös i solen!

Nu ska jag kika vad du haft för dig i helgen!

/Malin

2008-04-20 @ 10:01:33
Postat av: Lilla fröken

Vegetarian som jag är måste jag få lov att påpeka att "vegetarisk KÖTTfärspaj" inte klingar så vackert i ett vegetariskt sammanhang! ;)

Vegetarisk färspaj vore ett hett alternativ!

/E

2008-04-20 @ 21:29:23
URL: http://ellikaramelli.blogg.se
Postat av: Malin Harju

Lilla fröken: Har själv varit vegetarian sedan snart 10 år och jag valde att kalla den det eftersom receptet är en köttfärspaj efter min farmor som jag gjort vegetarisk. I texten till vänster står det att bloggen innehåller vegetariska recept så det vet mina läsare vid det här laget.

Men tack för din åsikt! :)

/Malin

2008-04-21 @ 05:17:19
Postat av: Lisa

Jag har alltid varit skeptisk till Quorn.Jag har läst att den i tillverkningen genomgår massor av kemiska processer och kemikaliebehandlingar. Vet du något om den saken?

2008-04-21 @ 15:03:03
Postat av: Malin Harju

Lisa: Ja, jag har också läst det. Vi brukar försöka att äta annat dör vi gör det själv från grunden men ibland är det ofrånkomligt i vår familj.
Vet inte mer om saken men jag skulle vilja att det fanns KRAV-märkt quorn i alla fall.

Ikväll till middag blir det ekologiska dinkelbiffar med kokt eko-potatis och hemmagjord limesås, helt tillsatsfritt!

/Malin

2008-04-21 @ 16:24:37
Postat av: Hanna

Du vet väl att ost inte är ett dugg vegetariskt, förutom mjölkprodukter innehåller ost löpe vilket är nermald kalvmage. Om du inte tror på det så kolla upp!

2011-11-19 @ 15:22:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0