Bonde-marknad

På lördag och fem lördagar till är det Bondens marknad på vårt lilla, pittoreska torg! Många lokala odlare ställer upp små stånd och knallar där de säljer det de odlat. Allra bäst är att det finns en hel del ekologiska OCH närproducerade godbitar, så ni må tro att Ekoblogg trivs som fisken!

Dessutom är ju Rekolådan på G veckorna 33, 36, 39, 42, 45, 48 så nu ska här förvällas, saftas, frysas in och syltas - det blir så då man inte har möjlighet att odla själv! I denna låda kommer det att finnas Bataviasallad, färsk vitlök, majrova, mangold, spetskål, ägg, broccoli, potatis och tomater. Underbart!


Kommentarer
Postat av: Johan

Härligt med marknad :)! Bästa maten är den som är naturligt odlad med kärlek. Där finner man ingen eu standardiserad gurka som måste vara så och så lång och se ut på ett visst sätt för att vara godkännd. Likt nasisterna som ville utrota mångfalden och införa en stereotyp människa hanteras våra grödor på samma sätt idag. Den riktiga skönheten finns i allas olika personlighets drag, såväl som oss människor och våra yngre brödrer och systar i trädgårdslandet. Stödj den lilla odlaren på sin marknad!



Puss gumman!

2008-08-13 @ 13:36:37
Postat av: Sara

Vad fint!

Jag är mer än lite sugen på liknande lådor själv, men har hittills inte hittat nån som transporterar till min nya adress i Växjö. Verkar vara dåligt med ekologiskt och fairtrade där överhuvudtaget, tyvärr. Men om du hör nåt så får du gärna larma åt mitt håll.

Kram till dig, mitt i flytt-tider!

2008-08-13 @ 16:08:44
URL: http://blissara.webblogg.se/
Postat av: Erika

Då måste jag åka in till stan på lördag och shoppa lite gröna saker =)



Nu är det lite sol som kikar fram mellan molnen. Hoppas att den stannar kvar. Men imorse så regnade det, dock inte så mycket när jag skulle cykla på jobbet som tur var.

Det gick lite vingligt och tog längre tid än vanligt eftersom jag fick ta Mats cykel, sadeln är så hög så jag fick trampa med tåspetsarna. Min hade fått punka upptäckte jag. Men det har snälla Mats lagat åt mig idag som tur är =)



Ha en mysig kväll vännen!

Krama!

2008-08-13 @ 18:27:45
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin

Vi har äntligen bestämt oss för ekolåda från vår lokala ekobonde. Har haft det tidigare, men däremellan en otäck period där diverse affärer letades igenom efter ätbart.

Jag är så tacksam att vi hittat hem igen.

Låter så mysigt med "snälla" grönsaker på torget. Önskar eko var det enda alternativet snarast.

Må gott!

2008-08-13 @ 18:39:10
URL: http://malvalin.blogspot.com/
Postat av: Malin Harju

Johan: Du är så klok du, vännen min! Tur du hänger på så jag slipper kånka hem Rekolådan själv, och på lör köper vi ekologisk fetaost och smular över ekologiska rödbetor! Det du!



Vi älskar dig! :x

Malin & Krypet



Sara: Jag ska hojta till om jag hittar något! :) Du vet att du kommer att få det toppen i Växjö va? Ha det allra bäst, finaste du!



Kramar i massor!



Erika: Vad typiskt! Vi har råkat ut för en krossad bakruta på bilen...vadan denna otur i Övik? ;)



SNällt av Mats att laga då du jobbar, men jag hade gärna sett dig komma vinglandes på hans cykel!



Kramalin!



Malin: Grattis till ett klokt val och att det känns som om ni är på rätt spår igen! :)



Jag håller med, tänk om eko var det enda utbudet så att folk inte kunde välja efter pris, smak och tycke. Samtidigt är det roligt att se att fler och fler väljer att välja "rätt"!



Ha det finast!



Malin

2008-08-14 @ 05:57:11
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nad

Varför har jag missat detta!!!??? Har du skrivit om det tidigare? Fantastiskt!! Jag har nu anmält mig som ny prenumerant! Har tidigare försökt prenumerera på årstidernas låda men de levererar inte i övik...

WOW! Fy fasen vad glad jag är! Du har verkligen förgyllt min dag, min vardag och mitt liv! IGEN!!

Stor krammm!

2008-08-14 @ 15:00:15
Postat av: Malin Harju

Nad: Men vi kanske aldrig har pratat om det?



Vi hämtate vår första låda igår så nu återstår 5 st. Helt underbart!



Kul att kunna komma med något i gengäld till dig! ;)



Kramen!

2008-08-15 @ 05:30:12
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0