Chips

Enligt en säker källa från en riktig chips-conaisseur är dessa världens godaste chips;

Creme Fraiche 175g eller 75g Bild lånad härifrån.

På fabriken i Laholm tillverkar man både ekologiska och KRAV-märkta Gårdschips som friteras med skalet på och sedan stoppas i miljömärkta påsar. KRAV-chipsen finns i smakerna Lättsaltade, Crème fraiche och Vitlök och peppar. Här kan man läsa mer om företagets miljöpolicy. 
Att man dessutom marknadsför sig som Sveriges minsta chipsfabrik tycker jag är rart! Mig veterligen finns inget ställe i Övik som säljer dem, men jag ska undersöka om någon butik är villig att ta in dem i sitt sortiment! Det skulle vara så roligt att kunna gynna en lite mindre tillverkare som dessutom tänker på miljön i hela sitt tillverkningsled!

De finns att köpa via Ekohandel (kolla Mat och sedan Snacks för att komma till Gårdschipsen.)


Kommentarer
Postat av: Nadia

Mmmm dom är goda enligt min smak också! Står en påse i skafferiet inför helgen :)

De finns att köpa på KONSUM i Själevad!

2008-12-17 @ 10:25:43
Postat av: Ida

finns de inte på coop?

2008-12-17 @ 18:11:58
URL: http://pimpmyhome.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Nadia: Gör de? Det var som f'n! Ska genast införskaffas!



Ida: OK, tack för tipset!

2008-12-18 @ 10:29:07
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

KONSUM har också två olika ekologiska julskinkor. De kostar 119 kr kilot mot billigaste konventionella som jag sett som kostar 29.90 kr kilot... Men de ekologiska går åt snabbt ändå!!!



En eloge skulle jag vilja ge till damen på Coop som min sambos arbteskamrat pratade med häromdagen. Arb kamraten tyckte att julskinkan (konvetionell) som hon höll i hade sånt RÖTT spad i förpackningen och frågade pesronalen vad det berodde på. Hon fick till svar att det berodde på att grisen var så stressad... att blodet pressades ut efter slakten...

Läskigt svar men riktigt bra med ärlighet!!! Arb kamraten kunde givetvis inte köpa den utan valde ekologiska istället...

Det har också pratats en hel del på radio om hur dåligt de konventionella grisarna har det. Jag har sett skillnaden och rusade själv ut storgråtandes från ett studiebesök i en svinuppfödningshall...

2008-12-18 @ 14:45:50
Postat av: Nadia

Här går att lyssna på ett radioprogram om bla griskött och effekterna för barn att åka i framåtvända barnvagnar! Jag har inte lyssnat än men ska göra det ikväll. Jag fick länken av min pappa.



http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=1637

2008-12-18 @ 15:07:29
Postat av: Anette

Det ÄR världens godaste chips. Jag köper bara såna när jag väl äter chips. Det känns lyxigt, och så äter man inte så mycket eftersom dom innehåller 185 gram!

=)

2008-12-18 @ 16:29:08
Postat av: Anette

Jag kan tillägga att dom går att köpa på Ica Maxi i Umeå... under eko-hyllan där =)

2008-12-18 @ 16:30:12
Postat av: Malin Harju

Nadia: Vilken (h)ärlig donna! Fler sådana borde jobba i butik!



Synd att det var sån't glapp mellan skinkorna (he, he, det där lät dumt!) men roligt att höra att de går åt ändå!

Var de goda?



Vad tas upp om barn i sittvagnar?



Anette: Kul att höra fler som gillar dem! Nu har vi ju som sagt lokaliserat dem även i Övik så under julhelgen ska de smakas! :)

2008-12-19 @ 10:26:46
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Ja jag tycker att den jag köpte är god men det är så himla trist att den är rimmad... de använder nitrit... de vägrar sälja dem utan... Och så köpte jag inte Scans skinka då de tänker frångå KRAV, eller hur det nu blir...



Hann inte lyssna på radioinslaget igår men jag vet att det handlar om en studie i storbritannien där man sett att barn som åker i framåtvända barnvagnar utvecklas senare pga för många intryck och för lite kontakt med sina föräldrar som styr vagnen.

Mandus har aldrig fått åka framåtvänd pga att detta. Men det kommer från min magkänsla. Jag tror absolut att de får förmycket intryck i framåtvänd vagn. (Där är också sjalbärandet positivt!) Jag vill se honom och kunna prata med honom plus se hur han reagerar på det som sker runt honom när vi är ute och går.

Jag har också observerat dem som är ute och går med framåtvända vagnar. Både barn och vuxna ser nästan olyckliga ut i mina ögon.



(Urinvånarna i central och syd amerika bär sina barn i sjalar helt omslutna från omvärlden tills de är ett år pga att de tror att det är negativt för dem att träffa andra människor än familjen innan de är ett år. Lite extremt kanske för mig men jag förstår poängen. När jag bär mina barn i sjal så händer det ofta att de borrar in sitt ansikte mot mig innanför sjalen för att gömma sig när andra människor vill prata med dem och när det händer bullriga saker runt dem som de blir skrämda av eller känner är nytt för dem osv.)

2008-12-19 @ 17:13:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0