Favorit i repris

Har fått både kommentarer och mail om mitt tryffelrecept så jag kör en favorit i repris och delar med mig av receptet som räcker till 20 ljuvliga tryfflar som fullkomligt smälter i munnen. Jag gör de oftast på choklad med minst 70 % kakaohalt men tryfflarna kan varieras i det oändliga och är även jättegoda med en kvalitéts-mjölkchoklas som bas. Lämnar även några förslag till olika smaksättningar.

Jag lovar; dessa tryfflar kommer att göra succé!

Chokladtryfflar grundrecept ca. 20 st.

200 gr choklad av fin kvalitet (vare sig man använder mörk, ljus eller vit) och såklart helst ekologisk, KRAV-märkt eller Fair Trade. Det blir en godare smakupplevelse då, och detta märke är en av mina favoriter!
3/4 dl grädde
25 gr smör (såklart gärna ekologiskt)
1 msk honung (jag använder en närproducerad variant)

Hacka chokladen fint och lägg i en bunke, gärna rostfri så att inte eventuell plast lämnar en bi-smak. Smält grädden med honungen. Rör sedan ner smöret så att smeten blir blank. Häll över den finhackade chokladen och rör tills allt smält. Ställ att stelna i kylen och använd sedan en sked eller ett kuljärn för att forma tryfflar som rullas i t.ex. kakao.

Några smakförslag;

# Använd 200 gr vit choklad och tillsätt 1/4 gr ( ett ½ kuvert) saffran (köper ekologisk saffran på Grön Gåva) och rulla istället tryfflarna i florsocker. Dessa gjorde storslagen succé på vårt glögg-party i december!

# Tillsätt 4 droppar pepparmyntolja (finns bl.a. på Apoteket) i den mörka chokladen. Rulla tryfflarna i Marianne Crush (sååå gott) eller kakao.

# Använd vit choklad och ta endast ½ dl grädde och tillsätt i msk limejuice i tryfflesmeten (Kung Markatta har jättefin både lime- och citronjuice). Smakar underbart tillsammans med den söta, vita chokladen. Rullas i florsocker.

# I juletid är det gott att dra av lite på grädden och ta ½ dl grädde, 1 msk glögg (koncentrerad) och sedan rulla tryfflarna i hackade nötter.

Tryfflar kan varieras i det oändliga och egentligen är det bara fantasin som sätter gränser. Allt smakar ju fantastiskt då man har en sådan ljuvlig grundingrediens som choklad! ♥
Är sugen på att testa tillsätta både lingon och chili i mina tryfflar, dock inte samtidigt, så framöver vid lämpligt tillfälle kommer jag att testa det med. 

  

Varsågoda och njut!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Slängde i mig en hel hög av de där i förrgår. Det är så galet gott! Kanske man kan kalla sig chokladoman!

2008-12-03 @ 14:01:24
URL: http://lmh.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Lisa: Japp, här har du en till! Jag älskar choklad!!!

2008-12-04 @ 09:18:53
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Rebecca

OHH vad mumsigt!

2008-12-16 @ 11:22:12
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Rebecca: Ja, de är alldeles ljuvliga!

2008-12-16 @ 13:06:09
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: I.J

gud vad glad jag är att jag hittade din blogg! det ser supergott ut! måste tebba :D

2008-12-16 @ 22:14:47
URL: http://ingelalala.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

I.J: Välkommen hit! Kul att du hittat något du gillar! :)

2008-12-17 @ 08:17:25
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0