Fruktkräm

Middagen idag blir som sagt fruktkräm till middag! Har persikor från ett persikoträd här istan (erhm!), rabarber från landet, plommon från vårt egna träd och KRAV-märkta jordgubbar. Tänkte att de tillsammans nog kan bli en kanonkräm! Gott med något lite lättare då man är snuvig dessutom!

Då jag gör kräm gör jag så att jag lägger alla frukter och bär i en kastrull och fyller upp med så mycket vatten att allt är täckt. Jag låter det koka upp och sedan småputtra så att allt blir simmigt. Mosa gärna frukten lite lätt med en rotsaks-stöt (eller "pär-stör" som vi säg här i Norrland) så att de avger mer saft. Gör en redning på 1 msk. potatismjöl (finns ekologiskt från Lyckeby) och ca. 2 dl. vatten och rör ner. Smaksätt gärna med eko-kanel och vaniljextrakt (pulver från vaniljstänger, finns ekologiskt att få tag på), det brukar bli en höjdare!

Serveras lite avsvalnad med havremjölk!



Bild lånad härifrån.


Kommentarer
Postat av: lotti

oh, du har inge socker i krämen?

2008-06-25 @ 13:39:56
Postat av: Malin Harju

lotti: Det beror på vad jag hr för bär i. Ibalnd gör vi så att vi sockrar lite lätt på det vi lagt för oss i skålen så att alla får välja den mängd som passar just dem. Men denna sockrade jag lite eftersom både plommonen, rabarbern och persikorna var lite syrliga.

2008-06-26 @ 06:17:55
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0