Läsar-recept

En av mina läsare, Maria, som bor i Oslo (och för övrigt borde starta en blogg!)  tipsade om en god äppeltzatziki i midsommar som jag tänkte dela med mig av. Jag läste också hos underbaraclara om nyttiga och energi-givande chokladbollar som jag lånat receptet på! Håll till godo!

Chokladbollar

Rosta 1 dl. mandel i en torr stekpanna. Det går även bra med andra osaltade nötter.

Mixa med 1 påse torkad frukt i en mixer tills det blir en kladdig smet.

Smält 1 chokladkaka med minst 70 % kakaohalt, gärna mer, i vattenbad och rör ner i smeten.

vfmode-4022.jpg 

(Bild lånad från underbaraclara. Foto: Clara Lidström.)

Rulla bollar och låt stelna på ett fat. Gör de inte för stora eftersom de är mäktiga.


Äppeltzatziki

1 ½ dl. Kesella
1 pressad vitlöksklyfta
1 grovt, rivet grönt äpple, t.ex. Granny Smith
1 nypa havssalt
2-3 msk. finhackad citronmeliss
1-2 tsk. sambal oelek

Blanda allt och ställ kallt i ca. 30 min. Gott till t.ex. grillat eller som dipp till bröd.


Kommentarer
Postat av: Carolina

Hej! Jag har för mig att du för ett tag sen skrev om ett recept där man skulle använda en rapsolja utan nötig smak. Har du något tips på var man kan hitta en sån?

Tack!

/Carolina

2008-06-23 @ 10:33:07
Postat av: Susanne

Jag måste testa båda recepten, låter jättegott!

2008-06-23 @ 14:03:52
URL: http://whippeternal.blogspot.com/
Postat av: Erika

De där bollarna låter smarriga.Och tzatzikin verkar spännande. Det är så roligt att du lägger in nya recept lite då och då. Då får jag inspiration till att fixa till något gott. Annars brukar den inspirationen vara svår att hitta =)



Jag vill också läsa Mias biografi, den verkar intressant. Men för tillfället har jag en stor bokhög som väntar på att bli läst. Och den blir inte mindre eftersom jag har en tendens att köpa fler och fler böcker som läggs till den i väntan på läsning.

Men snart är det semester och då har jag mer tid att läsa.



Kramar!

2008-06-23 @ 17:35:02
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Carolina: Vi använder ICA's egna icke-ekologiska rapsolja för vi har hittills inte hittat någon ekologisk som inte har nötig smak. ICA's är i alla fall svenskproducerad så det är ju bättre än ingenting.

Då vi gör vårt smör blir det en bi-smak av de oljor med nötig smak så därför kör vi på en naturell.



Susanne: Ja, jag vet! Båda låter tok-goda!



Erika: Jag tror jag har 20 olästa pocketböcker just nu. Gillar pocketar just för att det inte blir så tungt i nacken då om man ligger och läser vilket jag ofta gör!



Skönt med ledighet så man får tid att läsa ikapp lite!



Massa kramar!

2008-06-23 @ 18:16:34
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: maria i oslo

Tack för att du tror på mej =)

2008-06-23 @ 21:39:04
Postat av: Malin Harju

maria i oslo: Klart att jag gör det! Lika klart som korvspad - ekologiskt då förstås! ;)

2008-06-23 @ 22:32:44
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Carolina

Tack så mycket!

2008-06-24 @ 07:34:01
Postat av: Malin Harju

Carolina: Varsågod! :)

2008-06-24 @ 07:42:14
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0