Ananas-dessert

Eftersom jag bara äter mörk choklad då det ska vankas något "lite godare" så brukar det sluta på två vis gällande desserter då vi har gäster här hemma;

1) Jag gör en fruktsallad så att alla (inklusive mig själv) kan äta
2) Jag gör en "vanlig" efterrätt som jag själv inte äter av

Igår bjöd jag på en sort kombo; något som kändes som en "vanlig" dessert som jag dessutom kunde äta av!

Skär 4 tjocka skivor av en färsk ananas. Värm 2 msk honung i en kastrull och rör ner 1 dl skållad mandel. Låt karamellisera i några minuter. Häll upp på ett bakplåtspapper och låt stelna i kylen. Stek ananasskivorna i lite smör i en stekpanna och pudra över 2 msk mörkt Muscovado-råsocker. Låt dem få en fin stekyta. Häll på saften från 1 lime och finrivet skal från 1 apelsin. (Man kan även slänga mer en skvätt rom om man vill) Låt allt liksom puttra ihop. Tar ur ananasen och lägg upp den på ett fat tillsammans med en rejäl klick Grekisk youghurt, eller kokosglass om man så vill. Ringla saften och skalet från stekpannan över och släng över nötterna som först slagits i mindre bitar. Det var verkligen jättegott och det kommer inte att dröja länge tills vi gör detta igen, speciellt inte de gånger eko-ananas finns att få tag på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0