Psylliumfrön

För ca. ett år sedan upptävkte jag psylliumfrön som ett bot mot min oroliga mage. Detta lilla välgörande frö kallas även loppfrö pga. dess utseende.
Fröt innehåller 60 % fibrer som snabbt plockas upp av kroppens tarmsystem. Psylliumfrö kan strös på gröten eller användas i bröd. Man kan även göra som jag och ta 3 msk frön tillsammans med ett glas vatten på morgonen. Då fröt kommer i kontakt med vätska bildas ett gelé-liknande hölje runt det och det är i detta geléhölje som fibrerna finns. De utvinns sedan av tarmarna och fröna följer sedan med avföring ut. Hela. Jag har blivit så fäst vid mina psyllium att jag inte kan vakna en morgon utan min tre-matskeds-dos! Magen fungerar som den ska, jag känner att jag får i mig bra med fibrer ochd essutom dök det upp lite nya rön då jag googlade på mina raringar nu. Ta del av dem här!

Finns i de flesta välsorterade mataffärer vid hälsokosthyllan eller i hälsokost- eller alternativbutiker. ♣

Kommentarer
Postat av: VintageRetroPrinsessa

Hallå annars funkar linfrö super bra samma där i kontakt med vatten blir det som en gele.
Toppen att dricka om man har
problem med magen .

ha en fin dag .

2008-03-26 @ 12:09:17
URL: http://www.bambii.blogg.se
Postat av: S

...och det ser så otroligt härligt ut när du tar dessa frön!! =)

2008-03-26 @ 12:31:12
Postat av: Malin Harju

VintageRetroPrinsessa: Ja, men jag kör som dubbelt! Har linfrön i min gröt och tar psylliumfröna vid sidan om. Men tack för tipset ändå!

Ha en fin dag du med, hoppas du får mysa rejält med barnen!

S: Tack gumman! ;)

2008-03-26 @ 14:21:39
Postat av: Erika

Har tänkt att testa psylliumfrön. Ska försöka komma ihåg att köpa ett paket.

2008-03-26 @ 20:47:05
URL: http://morgondimma.blogg.se
Postat av: Malin Harju

Erika: Det tycker jag du ska göra, jag är supernöjd med dem!

2008-03-27 @ 06:18:39
Postat av: Anonym

Linfrön kan vara giftiga om man tar för mycket!! Ta psylliumfrön ist...

2008-07-06 @ 15:54:44
Postat av: Malin Harju

Anonym: Det var intressanta fakta du gärna får dela med dig av om du har lust?



/Malin

2008-07-07 @ 08:57:42
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0