Cashewnöt-kaka

Här kommer det efterfrågade receptet på kakan från kalas-balunsen i lördags!



Jag brukar göra dem utan nötter eftersom en del i vårt umgänge är allergiska mot nötter.

Cashewnöt-kaka, 175 gr. 30 st.

350 gr. rumsvarmt eller smält och svalnat smör *
6 dl. socker *
3 dl. kakao *
1 dl. ljus sirap *
6 ägg *
5 dl. siktat dinkel *
ev. 300 gr. saltade och rostade cashewnötter

Glasyr

400 gr. mörk choklad *
5 dl. grädde *
2 tsk. smör *

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

Smörj och bröa en långpanna. Vispa smör och socker ljust och pösigt. Vispa i kakaon, sirapen och sedan ett ägg i taget under vispning. Vänd ner mjölet och ev. nötterna för hand.
Grädda mitt i ugnen ca. 15 min. i 175 gr. Kakan ska vara lite kladdig innuti. Låt svalna helt.

Hacka chokladen grovt och värm grädden i en tjockbottnad kastrull. Rör i chokladen och låt sakta smälta på låg värme under omrörning. Tillsätt smöret och rör om så glasyern blir blank. Bred den över kakan och ställ att svalna.

Skär i rutor och förvara i frysen.



Kommentarer
Postat av: Anette

Kakan ser god ut =) Jag hoppas att det snart kommer 500g ekologiska smörpaket! Bregott har ju kommit med stor förpackning ekologisk nu!!

Jag har ett frukosttips till dig som har barn. Dinkelbodens ekologiska dinkelpops. Det är som kalaspuffar, fast sötade med honung istället för socker. Vi äter dom varje morgon! Tänkte att det borde vara gott för sonen om ett par åt med ekologisk mjölk ;)

2009-08-04 @ 09:06:19
Postat av: Lisa

Tack för att du lade in receptet!

2009-08-04 @ 13:49:54
URL: http://omlivetpalandet.blogspot.com
Postat av: Lisa

åh tack så mkt :d, ska göra den i morgon! dubbelsats! för den ska jag nämligen baka till släktträff som är på torsdag, hihi!

2009-08-05 @ 01:22:36
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Anette: Ja, det väntar vi också på! :)



Tack för tipset, det låter mumma! Säkert något som Leon vi knapra i sig framöver! :)



Kramalin



Lisa och Lisa: Varsågoda! Vet av erfarenhet att släkten uppskattar den! ;)

2009-08-05 @ 08:59:01
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: lisa

Fast jag ska baka chokladrutor istället, ska baka den där kakan någon annan dag :).

2009-08-05 @ 15:29:09
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

lisa: Oki! :)

2009-08-06 @ 08:32:24
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0