Tortilla-tårta

I fredags var Johan sugen på tortilla-tårta så det blev såklart det till middag! Så här gjorde jag;

Tortilla-tårta 2 st. 225 gr.

1 pkt. quornfärs
8 st. tortillas *
2 vitlöksklyftor *
1 stor gul lök *
½ dl. Heinz Hot Chilli Sauce
2 råkade msk. Heinz ketchup *
1 påse taco-kryddmix *
salt *, peppar *

150 gr. riven ost *

Ostsås

50 gr. smör *
2 rågade msk. siktat dinkel *
5 dl. havremjölk *
1 äggula *
salt *, vitpeppar * 
350 gr. riven ost *

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

Bryn den finhackade gula löken i lite olja eller smör och tillsätt färsen. Häll ner taco-kryddan och gör enligt anvisningarna. Pressa ner vitlöken och chilisåsen och ketchup.  Salta och peppra efter smak och tycke.

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Rör ut mjölet och späd med mjölken. Rör hela tiden om från botten så att det inte bränner fast. Tillsätt äggulan och salta och peppra. Ta av från värmen och rör ner osten. Låt smälta under omrörning.

Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna och lägg två tortillabröd bredvid varandra. Fördela färsen på båda och häll på ostsås. Lägg på ytterligare ett bröd och gör samma sak. Varje tårta blir fyra tortillas hög och det översta lagret har endast ostsås. Toppa med 150 gr. riven ost och gratinera i ugnen ca. 20 min.

Servera med sallad *, gurka *, crème fraiche * och tacosås *. 


Kommentarer
Postat av: lisa

Måste göra någon dag! och kolla vad jag hittat hildur.se en ekosida med kläder och massa annat, fast det var inte så himla billigt, men jag tänkte på dig då, ifall du inte redan sett sidan, hehe.

2009-08-11 @ 12:54:25
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

lisa: Härligt!



Ja, jag har handlat hos Hildur samt haft en tävling i samarbete med dem här på bloggen. Mycket bra sida!

2009-08-12 @ 08:07:37
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0