Ajvar-lasagne

Denna enkla och supergoda lasagne bjöd min bror med fästmö på sist vi var bjudna till dem. Passar perfekt som en härlig helg-rätt så jag tänkte jag skulle bjuda på receptet just därför!

Lasagne, 4-6 pers.

4 stora morötter *
1 stort broccolistånd *
4 dl. Turkisk youghurt *
½ brk. valfri Ajvar relish (den från Druvan som heter "Relish Pinjur" innehåller inga tillsatser alls!)
salt *
lasagneplattor

Ostsås;

30 gr. smör *
2 msk. siktat dinkel *
4 dl. havremjölk * (eller vanlig ko-mjölk)
salt *, vitpeppar *
1 äggula *
250 gr. riven ost

Eventuellt lite riven ost till garnering.

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

None

Skala och grovriv morötterna. Skiva hela broccoliståndet i tunna skivor. Blanda youghurt, Ajvar relish och salt i en bunke. Rör ner morötterna och broccolin och blanda väl. Koka ostsåsen. Börja med lite ostsås i botten på en gratängform och lägg i ett lager plattor först som sedan toppas med ostsås. Varva sedan med fyllning, plattor och sås till det tagt slut (detta beror lite på hur vid formen är och hur tjock man gillar sin lasagne).
Översta lagret ska vara plattor med sås ovanpå. Strö eventuellt över lite mer riven ost innan lasagnen gräddas i ugnen ca. 20 min. i 225 grader.

 Bild lånad härifrån.


Servera med en god sallad!


Kommentarer
Postat av: Lisa

verkar mums och jag har länkat din blogg på min blogg bland bloggar jag tipsar!



ha en fin kväll!

2009-02-20 @ 16:24:12
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Lisa: Den är supergod! Tackar, ska kolla in det!

2009-02-21 @ 08:09:19
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0