Tandoori-soppa

I helgen bjöd vi på denna goda tandoori-soppa som var så enkel och god att den bara måste föräras ett inlägg här på bloggen!

Tandoori-soppa, 4 pers.

2 gula lökar *
2 msk. tandoori-krydda
2 msk. olja *
2 ½ dl. kokos *
1 l. vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
rivet skal samt saften från 1 apelsin *
2 msk. sambal oelek
2 brk. hela tomater i tomatsås *
1 msk. socker *
salt *, peppar *

medelhavsyoughurt *
bröd, t.ex. naanbröd

Som vanligt så är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

Finhacka löken och bryn den i lite olja med tandoori-krydda och kokos. Då löken blivit glansig, rör ner vatten, buljongtärningar och tomaterna. Låt koka ca. 10 minuter. Ta soppan från värmen och rör ner sambal oelek. Mixa sedan soppan nästan helt slät. Smaka av med salt, peppar, socker, apelsinskal- och saft och servera med medelhavsyoughurt och bröd.

Se hela bilden Bild lånad härifrån.


Kommentarer
Postat av: Annie

Gud så bra att det finns massa vegetarianer ute i bloggosfären. Jag testade den grytan som ni åt på nyår, och den gjorde verkligen succé hos mig! Det här låter också väldigt gott. Hemma hos oss äter vi alltid soppa på torsdagar, men just nu är det lite sådär med fantasin, och det här var ett jättebra bidrag!



Jag har utmanat dig på min blogg förresten i att göra en ekolista (liknande den utmaningen som du var med på förrut).



Kram

2009-02-24 @ 13:42:11
URL: http://viviv.blogg.se/
Postat av: Linda

åååhh så gott det låter!!



ha det bra!

2009-02-24 @ 19:05:23
URL: http://electricityscape.webblogg.se/
Postat av: Malin Harju

Annie: Härligt!



Jag ska kolla in utmaningen!



Kramalin



Linda: Den är supergod! Och enkel!



Kramalin

2009-02-25 @ 07:13:45
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Sussi

Inte ska det väl vara 2 msk sambal oelek. Det blir ju vrålstarkt. Du menar 2 krm?

2009-04-12 @ 14:18:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0