Chai latte

Hade fått en del mail från läsare som ville veta hur jag gör min chai latte. Here's the deal;

Använd ett gott och kryddigt té, ekologiskt blir såklart godast! Fyll det i en tékula och häll på ca. 1 ½ dl. vatten om man har en så pass gigantisk kopp som jag har, annars kanske ½ dl. Låt dra typ 15 minuter, det ska vara riktigt starkt. Här kan man om man vill, jag gör det - inte Johan, tillsätta 1 råsockerbit (DanSukker har ekologiska och Fair Trade-märkta) och röra om.

Koka upp ca. 1 ½ dl. Alpro Soya mjölk för stora koppar, annars ca. 0,75 dl. och dra av från värmen. Häll upp i något högt som mjölken kan "växa sig stor i". Ge den en omgång med mjölkskummaren och häll sedan skummet över téet. Pudra någon god krydda över.

Då det gäller mjölkskummare så har vi valt bort de billiga som exempelvis IKEA säljer (för att slippa köpa nya hela tiden) till förmån för en rejälare eftersom vi använder vår flera gånger per dag. OBH Nordica har en toppenbra för 129 :-. Köp billigt köp dyrt, den vi har gick sönder i veckan men då hade vi haft den i över 4 år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0