Torka egna bär

Nu så här i bärplockar-tider kan ett alternatvi till att frysa in de bär man finner vara att torka dem. Blåbär ska vara lätta att lyckas med, men även äpplen, päron, plommon och nypon ska ge lyckat resultat. Dela plommon och nypon på mitten innan du torkar dem.

Se hela bilden Bild lånad härifrån.

Lägg ut bären på en plåt med bakplåtspapper och ställ in dem i ugnen i 50 grader. Bären är klara när de ser ut som russin.  

Gott som mellanmål eller snacks eller varför inte strö på morgonfilen eller förgylla den egna müslin med?


Kommentarer
Postat av: Amanda

Åh, vilket bra tips! Hoppas jag hinner ut till mina föräldrars ställe igen så jag kan plocka, plocka och plocka! :)

2009-07-28 @ 09:51:09
URL: http://okashii.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Amanda: Vi har inte så mycket tid till bärplockning just nu, men som tur är har vi blåbär och lingon på den egna tomten så de ska i alla fall plockas in! :)

2009-07-28 @ 11:32:02
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Det är supergott att lägga i te!! Speciellt äppelbitar i mynta-te tycker jag.



Sedan är ju Nyponsoppa alltid en delikatess och tillika c-vitaminbomb!

2009-07-28 @ 14:15:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0