Så(s) där ja!

Har vid flera tillfällen fått mail från er läsare om hur jag gör bl.a. min ostsås, men även nu brunsås efter inlägget om "kött"bullarna. Så jag gör slag i saken och gör ett eget inlägg av det istället för att bara svara på mail eller kommentarer med receptet. Jag använder mig alltid av detta recept eftersom det fungerar bra att göra på dinkel och med havremjölk. Dessutom blir det gott! :P

Grundrecept på bechamel, ca. 6 pers.

50 gr. smör *
2 rågade msk siktat dinkel *
5 dl. havremjölk * (eller vanlig komjölk)
salt *, valfri peppar *

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull och sikta över mjölet medan du vispar med en rejäl visp. Då mjölet blir lite degigt av smöret, häll försiktigt på mjölk eftersom. Vispa såsen slät och låt koka upp igen. Salta och peppra efter behag.

Gör jag en ostsås till t.ex. pasta eller lasagne brukar jag vispa i en äggula * någonstans mitt på hållet då såsen håller på att koka upp, detta för att göra såsen mer stannings-lik. Då passar det bättre med vitpeppar * och då man kryddat rör man ner ca. 300 gr. riven ost. Ta av från värmen och låt sakta osten smälta under omrörning. Sedan kan man röra ner finhackad paprika * eller färsk (eller upptinad frusen) majs *, det blir gott till.

Gör jag en brunsås brukar jag ofta steka biffar eller "kött"bullar i gjutjärnsstekpannan och sedan lägga de i en annan kastrull. Smöret som jag stekt i brukar utökas lite och sedan gör jag såsen direkt i pannan. På så vis bevaras den goda steksmaken! Till en brunsås kan man tillsätta en msk. soja * och välja att krydda med svartpeppar * istället. En klick gelé eller lite lingonsylt i såsen sätter piff. Man kan även krydda den med mortlade enbär, tranbär, lingon, rönnbär eller vinbär för att få lite viltsmak på ett naturligt sätt (speciellt om bären är hemplockade!).

Jag gör stuvningar på samma sätt men tillsätter då mindre vätska för att få den tjockare. Då kryddar jag med vitpeppar.

 


Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej!



Jag lagade mozarellapajen i helgen och mums så god den blev :).

2009-11-09 @ 14:40:50
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Lisa: Vad kul! Den är ju himlans go'!



Kram på dig!

2009-11-09 @ 20:23:32
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: sara

Jag gjorde din ostsås igår till min pastagratäng.

Den fick stå och puttra lite längre än tänkt (typ en timme längre) men den blev riktigt bra iallafall.



Både sambo och barn åt med stor aptit.

=)

hoppas att det är OK att jag skrivit om receptet på min blogg. Länkade till dig iallafall.



Kram

2009-11-10 @ 22:12:32
URL: http://slimsara.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

sara: Men så kul att den blev bra! Och klart att det är OK!



Hoppas ni har det fint så här på senhösten?



Kramalin

2009-11-11 @ 07:04:48
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0