Önskeinlägg 2; mitt hemmamammaliv!

Här kommer del två i underbaraclaras förslag om önskeinlägg. Idag ska det handla om en dag i mitt alldeles vanliga hemmamammaliv!

Jag brukar normalt sova tills Leon vaknar, oftast vid 7-7.30, men nu då Tofu kommuit och innan han gjort sig fullt ut hemmastadd så kliver jag upp tillsammans med Johan vid 5.30. På så vis hinner jag göra i ordning mig, blogga mm. innan Leon vaknar.
Då Leon vaknat och ammat gör jag honom redo för dagen; tvätt, blöjbyte, påklädning och bus på skötbordet. Efter det väntar en stunds lek för honom medan jag fixar och donar lite här hemma. Kanske ringer ett samtal eller svarar på några mail. Vid 9-tiden är det dags för frukost för oss båda! Leon äter gröt och jag oftast müsli och té. Efter mer mys, bus och lek brukar vi vid 10-tiden göra oss iordning för förmiddagstuppluren. Ska han sova ute går vi ut lite innan och filosoferar, tittar på träden och buskarna mm. innan han somnar. Sover han inne (vi alternerar eftersom han sover lika bra på båda ställena) går vi upp på hans rum och leker lite innan han ska sova.

Medan han sover stökar jag lite hemma, passar på att hämta posten, busar med vovvarna mm. Det finnas alltid något som ska göras som pockar på uppmärksamheten, speciellt då man bor i stort hus!

Då han vaknar (sover ca. 1 ½ timme) byter vi blöja, leker och kramas medan jag fixar värmer på våran lunch. Sedan äter vi tillsammans, det tycker Leon är kul och han äter i princip ALLT! ;)

Vi går alltid ut och leker borta på lekplatsen vi har på tomten efter lunch om det är uppehåll. Vi gungar, övningsgår, vinkar till lastbilarna som kör förbi nu då vägen får ny beläggning, plockar och äter lite bär, vattnar i växthuset och pratar med träden. Efter 14-tiden är det dags för en mellanmålsbanan och vid 14.30 är det dags för ca. 1 timmes tupplur igen. Då brukar jag förbereda middagen och kanske läsa lite om tid finns. Ungefär samtidigt som Johan kommer hem vid 15.45 vaknar Leon och då är pappa favoriten! Vi äter alla tillsammans vid 17-tiden och sedan är det familjemys tills Leon ska ammas och stoppas i säng för natten vid 19-tiden. Då brukar jag plocka bort i köket och förbereda för morgondagen och Johan går ut och bygger på något av alla våra projekt. Vid 20-tiden brukar jag slå mig ner i soffan, oftast på shaktimattan och med en god bok. Det är inte så ofta vi ser på TV om det inte är något vi verkligen vill se. Vi har den aldrig på bara för att. Just nu hägrar dock Idol-auditions här hemma!

Vid 22-tiden ser vi till att ha fått oss och vovvarna i säng och eftersom ingen av oss har problem med sömnen snarkas det i det Harjuska sovrummet ca. 22.03. :)

Hur mycket skiljer sig en dag i mitt liv från en dag i ert?

Och detta är ju såklart en vanlig hemma-dag, ska vi iväg eller får gäster ruckas ju detta mönster!

 


Kommentarer
Postat av: anna

Vad mysigt ni verkar ha det, fortsätt med det!

2009-09-16 @ 08:43:37
URL: http://aleryd.wordpress.com
Postat av: Balanse

Høres ut som dere har en harmonisk hverdag! Deilig for lillegutt å ha det rolig omkring seg, samtidig som han blir stimulert og utfordret til å skape seg nye erfaringer.



Jeg har hverken mann eller barn (ennå), men står opp ca kl 9. Elsker å ligge lenge i senga om morgenen, er B-menneske! Roper inn Shanti (katten), og gir ham mat. Drikker kaffe med øko-melk, spiser quinoa-grøt med eple og kanel. Leser mail, blogger litt, leser RSS-feeden min.



Deretter leser jeg litt pensum til skolen, har bare undervisning en gang i uken. Eller jeg skriver på en skoleoppgave.



Går en tur ute på gården, steller i økohagen (nå er den ferdig for i år) eller sykler litt. På kvelden reiser jeg 20 min til min nærmeste by, Tønsberg, for å delta på meditasjon, healing eller mantrasang på vårt nye alternative senter.



Hjemme ser jeg kanskje litt på tv (har bare 3 kanaler), eller leser bok. Gjør en avspenning i senga. Sovner etter midnatt.

2009-09-16 @ 12:26:37
URL: http://okohagen.wordpress.com/
Postat av: lisa

Låter mysigt och fint.

2009-09-16 @ 16:06:19
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

anna: Tack! Ja, det har vi verkligen! Värdefullaste tiden i mitt liv!



Balanse: Låter som om du har riktigt sköna dagar du också! :) Härligt med avslappning innan du ska sova!



lisa: Det är det! :)

2009-09-17 @ 06:29:56
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0