Egna nachos med guacamole

Eftersom så många eftefrågade receptet på hemmagjorda nachos så kommer det här;

1 förp. tortillas *
ca. ½ dl. rapsolja *
1 msk. flingsalt *

Klipp tortillabröden i bitar och häll oljan i en stekpanna, gärna av gjutjärn. Hetta upp den och lägg i snittarna. Smula flingsalt över. Sänk värmen med några snäpp och vänd de brödbitarna regelbundet. Låt chipsen rinna av på hushållspapper för att få ännu mer krispighet.



Servera med guacamole! Ack så gott!

Guacamole

3 mogna avocados *
1 gul lök *
1 finhackad eller 1 msk. torkad chili *
2 msk. majonnäs *
2 pressade vitlöksklyftor *
1 brk. crème fraiche *
salt *
peppar *
saften från 1 lime *
8 finhackade körsbärstomater * eller 1 stor tomat *
4 droppar Tabasco


Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

Dela och kärna ur avocadon. Mosa den i en skål och häll över limejuicen. Finhacka chili, lök, tomater och pressa ner vitlök. Rör om. Tillsätt majonnäs, Tabasco och crème fraiche. Smaka av med salt & peppar.

 

Pinsamt enkelt, eller hur? ;)

Malin ♣

 


Kommentarer
Postat av: Vicky

Tack för receptet. Detta måste provas snart!

2010-02-26 @ 21:45:20
URL: http://vivresavie.blogg.se/
Postat av: Anna

Det funkar inte att kommentera under tidningsinlägget så jag får skriva här istället...vill bara säga att det är så roligt att er blogg får så mycket uppmärksamhet och fin kritik; det är ni verkligen värda! Bra bild var det också, dina glasögon är grymma!=)

2010-02-27 @ 00:20:20
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Vicky: Ja, det tycker jag! Lite fräschare alternativ och dessutom är ju guccan god till t.ex. grillat eller så! :P



Anna: Tack snälla! Ja, jag hörde fler som sa att det inte gick att kommentera där... Skumt! :(



Tackar! Jag gillar de skarpt, kommer INTE att bytas ut i första taget kan jag säga! :)

2010-02-27 @ 08:32:55
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Lily

Jag brukar använda det här ingredienserna i min guac:



Avokado, rödlök, vitlök, lime, lite färsk chili, flingsalt och färsk koriander.



Men nu får jag ju ta och prova ditt alternativ också :)

2010-02-27 @ 12:15:28
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Lily: Mmm, så gott! Jag tror nästan alla har en egen variant av guacamole men jag har hittills inte smakat någon som jag inte tyckt om! :P

2010-02-28 @ 07:22:23
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0