Kikärtssniztlar

Jag var så säker på att jag publicerat receptet på de egna kikärtsbiffarna men jag hittar det inte med hjälp av bloggens sökfunktion så jag måste ha glömt det.



12 st. hemmagjorda snitzlar

2 förp. kikärtor *
2 ägg *
6 rågade msk. siktat dinkel *
1 stor gul lök*
salt *, peppar * och ev. chiliflakes efter eget tycke och smak

Skölj kikärtorna och låt de rinna av väl. Mixa med ägg. Finhacka löken och häll i mjölet. Mixa ytterligare. Smaka av med kryddor.



Ställ smeten kallt och låt stå minst ett par timmar.

Forma sedan biffar och platta till. Stek med lika delar smör * och olja * i en stekpanna, gärna av gjutjärn.

 

Detta är ett fantastiskt alternativ till de dyra vegsnitzlar som redan säljs i handeln och som tyvärr innehåller en del E-nummer.

Malin ♣


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0