Chewie bits from nature!

Igår rusade jag in på härliga Grön Gåva en sväng innan bion för att handla lite inför helgen och såg då att Elisabeth fått in spännande ekologiska tuggummin!



Tuggummin från Chicza kommer från Aroha och är det första biodynamiskt nedbrytbnara och ekologiska tuggummit. Det kommer från mayakulturens regnskog där latex utvinns genom en uråldrig mayansk process. Man utvinner gummit från Chicozapote-träden i sydöstra Mexicos tropiska skogar. Dessa träd kan leva och producera gummi i över 300 år. Om man skulle plantera dessa träd utanför regnskogen, deras naturliga miljö, så slutar de producera latex eftersom de behöver den komplexa biologi som regnskogen kan erbjuda dem. Varje träd ger 3 - 5 kg. latex vid varje skördetillfälle och sedan får trädet vila i 6 - 7 år. Träden skadas INTE av denna process.

För att få fram det naturliga gummit så kokas det flytande latexet till en kletig massa som sedan sträcks och knådas till kompakta brickor som kallas marquetas. Varje marqueta märks sedan av sin skapare med information om vem som skördat den samt position på trädet. Få produkter i världen kan erbjuda den exakta spårheten.

 

De innehåller pulveriserad ekologisk torkad sockerrörsjuice, ekologisk naturgummibas, ekologisk glukos, ekologisk agavesaft och ekologisk mint- eller limesmak.

För 120 år sedan introducerades tuggummit av Adams till USA. Lokalinvånarna som samlade in chicle såg hur träden minskade i antal och från att det funnits 20 000 fanns snart bara et hundratal. Genom hårt arbete föddes sedan Chicza och nu är det invånarna själva som ligger bakom detta naturliga tuggummi.

Detta naturliga tuggummi har en annan konsistens jämfört med vanligt tuggummi då fibrerna i Chicza ger munnen och käkarna ett riktigt träningspass!

  

Jag gillade både konsistens och smak, även om smaken ganska snabbt avtar, och jag är glad att jag funnit ett naturligt tuggummi fritt från orevliga tillsatser som jag kan tugga med gott samvete och omtanke om både min kropp och naturen! :)

Finns i tre olika smaker; lime, spearmint och mint. En förpackning om 12 bitar kostar 28 :-.

Malin ♣


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0