Egen färs

I fredags lämnade Malin mig hemma med vovvar & Leon och uppdraget att koka ihop en egen färs. Det blev ett riktigt lyckat resultat om jag får säga det själv och den gick riktigt bra att använda till tacopajen. (Malin säger att receptet på tacopaj redan finns här men då jag inte vet var så kanske ni kan söka upp det i bloggens sökfunktion?)

 

Jag kokade 3 dl. linser * i ca. 10 min. så att de fortfarande hade lite tuggmotstånd. Jag hackade en näve mandel * och det fick vara grunden. I tacoreceptet så ska man tillsätta pressad vitlök *, finhackad lök *, vatten, tackokrydda * och lite vispgrädde *. Jag stekte först linserna och mandeln och sedan i med löken. Då det fått lite färg strödde jag över kryddan och sedan vatten och grädde. Det fick koka ihop ett par minuter och sedan användes detta som färs till pajen.

Som vanligt är ingredienserna markerade med * ekologiska i vårt kök.

Jag tror absolut man skulle kunna använda krossade tomater till och använda denna till "vanlig köttfärssås" också.
Malin var nöjd, Leon åt som en häst och jag tyckte det var jättegott så jag antar man skulle kunna kalla det en hit? ;)

Johan ♣

 


Kommentarer
Postat av: underbaraclara

Välkommen !

2010-03-16 @ 08:10:04
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara
Postat av: Linda på Lindas blommor o design

Roligt att du också skriver Johan;) Jag får testa göra den tacopajen nästa gång.

2010-03-16 @ 10:08:23
URL: http://lindasblommorodesign.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

underbaraclara: Tack!



Linda: Som ovan... :)

2010-03-16 @ 20:08:03
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0