PR, reklam & marknadsföring

Jag har alltid sagt att Ekoblogg ska bli något stort och bra - och det står jag fast vid. Jag har dock ingen aning om hur lång tid det kommer att ta eller vad som riktigt ryms i begreppen 'stor' eller 'bra'. Är vi kanske redan där?
Jag har nu bloggat i lite över två år och tycker att mycket har hänt under den tiden och det flöde jag är inne i just nu är alldeles underbart. Jag bara åker med och storm-trivs! Johan har så sakteliga slussats in i bloggandets, för honom väldigt främmande, värld för att han också ska kunna känna mer delaktighet och sköta ruljansen med bloggandet då jag börjar jobba igen i augusti.

Sedan sommaren, tror jag det är, har vi samarbetat med en reklambyrå som sköter många av bloggarnas reklam och det har fungerat bra. De kontaktade oss i samband med att de skulle försöka miljöprofilera sig lite gentemot sina företagskunder och kontaktade då eko-relaterade bloggar. Vi har i viss mån kunnat påverka vilken reklam som ska kunna visas på bloggen men ändock i ytterst liten mån. Den mesta av reklamen är de standard-banners som visas på alla blogg.se-bloggar. Vi tycker dock detta fungerar så vi kommer inte att sluta med det, även om det inte känns nämvärt relevant att göra reklam för modesidor på Ekoblogg...men, men.

Ni som känner mig, både privat och via bloggen, vet hur ofantligt mycket tid jag lägger ner på den. Just nu är jag uppe i minst 3 ½ timme per dag. Tyvärr får vi inte på långa vägar ersättning för det arbete som läggs ner i att svara på era härliga kommentarer & mail, svara på tävlingsförfrågningar, recensera produkter, diskussioner med företag, arbetet med våra samarbetspartners, strukturen kring inläggen etc. Och det gör inget, för då jag startade bloggen älskade jag det lika mycket som nu och på det första året genererade det inte ett endaste öre eller en produkt, så det är verkligen inte därför jag gör det...tro mig!

Men då tillfälle ges vore man väl dum att tacka nej? Tänk om en betald reklamplats leder till en till som leder till en till som leder till en till och till slut kanske det leder till en liiiiten, liten inkomst? Tänk om denna lilla inkomst på sikt kan blir lite större så man kanske kan göra det man älskar och vara hemma med barnen samtidigt? För skriva är något jag verkligen vill göra, jag vet bara inte i vilken typ av forum ännu.

Vi har tidigare tackat nej till alla förfrågningar från diverse företag om att göra reklam på Ekoblogg annat än via reklamföretaget Tailsweep men nu måste vi nog ta och ändra på det. Hoppas vi inte skrämt bort alla som tidigare var intresserade bara! ;)
Det som satt mentala käppar i hjulen för tidigare förfrågningar har varit att vi inte vetat hur vi ska göra med betalningen då vi inte har ett registretat företag och inte har planer på det i nuläget heller, samt att vi inte kunnat ge en prisbild då vi inte haft en aning om vad som är vettigt. Vi har nu löst företagsbiten på ett lagligt sätt som ger en vit inkomst samt att vi kollat runt, mailat och ringt, och vet nu ungefär vad reklam kostar (det är vansinnigt dyrt) och lagt oss långt under det rekommenderade nu i början. Vi måste se vart detta bär vägen, om det ens bär någonstans, innan vi känner att vi kan ta ut dagsaktuella priser.

Så från och med nu kommer de som är intresserade av att köpa en reklamplats på bloggen att kunna göra det och därför har vi strukturerat om lite i högerspalten. Under rubriken Eko-relaterad reklam finns de klickbara banners till de företag som köpt sin reklamplats hos oss vi månadskostnad, och under rubriken Samarbetspartners finns klickbara banners till de företag vilka vi samarbetar med. Dessa har alltså inte köpt sina reklambanners utan med dem delar vi ett respektfyllt & ömsesidigt samarbete på andra sätt.

Hur tycker ni att allt detta känns och låter?

Vi får ju nu chansen att kunna påverka till 100 % vilken reklam som hamnar i bloggspalten och fortfarande i viss mån den via Tailsweep. På så vis kommer vi förhoppningsvis att kunna bjuda er läsar på fler eko- och rekorelaterade tips som ni kanske kan komma att uppskatta?

Först ut med reklambanner är härliga företaget Framtidens mat som levererar ekologiska och närproducerade råvaror i färdiga matkassar ända fram till dörren varje söndag! Just nu är de mest verksamma i Stockholmsregionen men då detta är ett drivande företag på stark frammarsch så kommer de att etablera sig på fler orter. Är du intresserad av att Framtidens mat ska starta i just din kommun eller stad? Eller vill du beställa en egen matkasse? Klicka på deras reklambanner längst upp till höger för att läsa mer om hur du gör!

Nu påbörjar vi ännu en ny resa...

Familjen Harju ♣

 


Kommentarer
Postat av: underbaraclara

Helt rätt Malin!

2010-03-15 @ 14:47:29
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara
Postat av: Henrik/enbättrevärld.nu

Ja då vet jag var jag ska köpa reklam sen då!



Det är nåt med Norrland som gör kroppen alldeles rofylld (höll på att skriva rotfylld men det är ju inte riktigt samma sak)



Snart snart!

Allt gott! Soliga hälsningar från andra änden av landet :)

2010-03-15 @ 15:59:05
URL: http://enbattrevarld.nu
Postat av: Lisa

Inte en dag föt tidigt! =)

2010-03-15 @ 17:29:51
URL: http://omlivetpalandet.blogspot.com
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Underbaraclara: TACK! :S



Henrik/enbättrevärld.nu: Du gör mig sprickfärdig av nyfikenhet med dina små, luriga hintar! Du ska inte tro att jag är så ouppmärksam att jag missar dem! ;) Får jag veta först? Snälla, snälla? :)



Lisa: Tack vännen! :)

2010-03-16 @ 05:26:30
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Henrik/enbättrevärld.nu

Oj förlåt inte meningen att göra dig nyfiken ju, eller jo lite kanske ;) Något sådant skulle jag aldrig tro om dig! Blir du mindre nyfiken om jag säger att jag ska genomföra några av mina drömprojekt?? ;) Kan avslöja att en av grejerna är min första reggaekonsert som arrangör där jag ämnar kombinera två av mina intressen, just reggae samt miljö/hållbart på ett eller flera sätt istället för konventionellt 30-årskalas :) Du kommer få veta mer så fort jag får lite fler saker och ting på plats!!



Allt gott! /Henrik

2010-03-17 @ 16:14:27
URL: http://enbattrevarld.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0