F**K Livsmedelsverket!

Ni som läser denna blogg troget vet ju vad jag har för åsikter om Livsmedelsverket vid det här laget. Men droppen tror jag kom igår då jag fick en folder av BVC gällande barns matvnor från 1 år och uppåt. Jag satte mig för att kika i den igår kväll framför TV'n. Jag kom till sidan 6 av 33 innan jag förfasades första gången.

Där står;

"Vilken sorts mjölk?

Det är bra om barnet redan som liten vänjer sig vid att dricka lättmjölk. Extra fett kan de få i sig från flytande fett (se sid. 15). Använd gärna nyckelhålsmärkta ostar (10-17 % fett), de passar bra till både vuxna och barn.

Vilken sorts margarin?

För små barn föreslås bordsmargarin, men om övriga familjen använder lättmargarin går det bra att bre på ett tjockare lager eller tillsätta lite extra fett i maten."

Bläddrar man sedan till sidan 15 så rekommenderas att man tillsätter flytande margarin. Läs här vad jag tidigare publicerat om margarin.



Intressant är också på sidan 12 där de skriver; "Ett annat sätt att få tiden att räcka till bättre kan vara att köpa färdigmat eller halvfabrikat. Många är tveksamma till industrilagad mat för att den innehåller mer tillsatser än hemlagad, men alla tillsatser som används i livsmedel är vetenskapligt bedömda och godkända och är säkra för både barn och vuxna."

Säger alltså den institution som godkänt 7 andra namn på E 621 (mononatriumglutamat), däribland maltodextrin.

Då man på sidan 14 rekommenderade att värma mat i mikrovågsugn lade jag ifrån mig boken. Just nu ligger den i vedlådan för att eldas upp tillsammans med övrig pappersinsamling (dock ej glatt papper) vid nästa mulna dag.

Att man kan rekommendera så små barn att äta lightprodukter är för mig en stor gåta. Jag blir så ledsen då jag läser detta eftersom jag vet att så många föräldrar litar till de råd och rekommendationer som Livsmedelsverket ger. 
Hur man sedan kan uppmutra till att köpa frdiglagad mat är en ännu större gåta! Detta är alltså rekommendationer till barn på över 1 år och vid flera tillfällen i skriften skriver de att barnen numer kan äta samma som de vuxna. Man tycker då alltså att barnen ska äta "Biff à la Lindström" ur en pappkartong. OK att de rekommenderade halvfabrikat, som t.ex. Mamma Scan's köttbullar. Även om jag tycker att de är nog illa så kan jag köpa att man tar till de som nödlösning ibland men kompletterar med egenkokt potatis och hemlagad, glutamatfri brunsås.

 Bild lånad härifrån.

Grattis Livsmedelsverket, You corrupted guys made my day! Nu är jag ännu mer övertygad om att vi gör helt rätt som tar avstånd från allt detta!


Kommentarer
Postat av: sara

Åh jag veeeet! Jag fick den broschyren när vi var på Villgotts åttamånaders koll. Jag blev faktiskt också riktigt förbannad. Då det är precis så många, som du säger, som litar på det dom skriver och säger.



Satt med hakan ner till golvet när jag läste att barn bör dricka lättmjölk!!!



Nej hoppas att fler får upp ögonen och inser hur fel dom har.



Ha en underbar midsommar!!!!

Kram Sara

2009-06-17 @ 08:46:47
URL: http://saraforsberg.blogg.se/
Postat av: Lisa

Ja, den där broschyren läste jag nog aldrig eftersom ja visste vad som stod där på ett ungefär. Men har man lite SUNT förnuft så fattar man ju det där är vanlig reklam. Och jådå här fuskas det med en och annan burk ibland, men jag är ju medveten om att det endast är nödlösningar i stressade situatoner. Nä tacka vet jag ekologisk hemlagad mat med bra fett i!

2009-06-17 @ 08:59:30
URL: http://omlivetpalandet.blogspot.com/
Postat av: Stina

Jag kan inte ens formulera mig på ett bra sätt hur DÅLIGT jag tycker att det är! Livsmedelsverket kan dra något gammalt över sig! Keep up the good work, jag har ju inga barn själv (än) men när jag får det har jag endel att läsa in mig på från ekoblogg!



Ha en finfin midsommar!

Mvh

Stina

2009-06-17 @ 10:58:13
URL: http://oceanblog.blogg.se/
Postat av: Nadia

Jag blev också riktigt upprörd när jag läste denna och tänkte att jag skulle ta upp det med BVC, det står på min "att göra lista" och har inte blivit gjort... Så idiotiska råd i allafall!

2009-06-17 @ 11:02:23
Postat av: malin

Det är ungefär som när dagis och skolor tycker att barn inte ska äta veganskt, för att det enligt dom inte är en fullvärdig kost. Och då vår dom veganska barnen alltså inget alternativ till lunch och mellis - känns som att det är betydligt mindre fullvärdigt med ingen mat...

2009-06-17 @ 20:34:27
URL: http://mildamalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0