Förtydligande

Jag vill bara förtydliga med tanke på gårdagens inlägg om olyckan att jag inte på något sätt klandrar chauffören som körde bilen. Som fotgängare har man lika mycket ansvar att se sig för, bedöma avstånd och den egna fotgängliga hastigheten. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig plumt och om jag genom detta sårat, förnärmat eller upprör någon. Det var inte min mening. Jag vet hur lätt hänt det är att man kör för fort, jag har själv voltat 7 ½ varv ut i en kohage pga. det så jag är verkligen inte den som står längst fram i ledet då stenkastningen börjar. Men vem kan göra det? De som inte har körkort kanske? För vem kan, men handen på hjärtat, erkänna att man ALDRIG kört en endaste km. för fort?

Som min kloka faster skrev som kommentar så finns det självklart två offer i denna tragik. Och egentligen ännu fler eftersom de båda inblandade säkerligen har nära & kära som nu drabbas av svår sorg.
Det man hoppas är att folk kanske kan få sig en tankeställare. Dagligen ser vi boende här (och på alla andra ställen i Sverige) hur bilar, och speciellt tungtrafik, kör bra många kilometer (ibland flera tiotals) över den tillåtna hastigheten. Vi har hägnat in hela vår tomt för att skydda barn & hundar. Dessutom har vi en stor tomt som vi inte ens nyttjar till fullo så vi är inte nere vid vägen. Men alla de som bor närmare vägen. Ett gäng barn, en fotboll som studsar ut och någon som är inne i leken rusar ut för att hämta den...jag fortsätter inte längre.

Igår var jag, Lotus & Tofu ute på promenad och höll på att råka ut för samma sak, samma dag som den hemska olyckan inträffade, med en plogbil. Detta TROTS stor, synlig reflexväst på mig, reflex-selar på hundarna, extra reflexer på oss OCH blinkande LED-lampor hängandes i hundkopplen (för övrigt en skitbra grej då de "dansar" i takt med kopplets rörelser och blir inte lika statiska att titta på för en bilists ögon). Ca. 20 m. innan oss såg föraren mitt panikartande viftande och hoppande upp och ner, och slet upp plogen och tokgirade ut i vägen. Det bara skrek i både plog, hjulhus (?) och bromsar och en plogbil är inte liten, ni kan tänka er ljudet. Hundarna blev helt panikslagna. Men tror ni han saktade ner? Stannade till för att kolla om allt var OK? Bad om ursäkt? Nej, 10 m. bakom oss drämdes plogen ner i vägbanan igen och samma hastighet (inte den föreskrivna hastigheten som är 70 km/h på vår väg) gasades snabbt upp i. Och sen bråttom iväg, fortsatt plogandes. När ska folk lära sig???
Hundarna blev livrädda men jag tvingade iväg de en bit till bara för att låtsas vara cool, obrydd & nonchalant så att detta inte skulle sätta spår hos dem. Och JA, självfallet gick vi på rätt sida av vägen.

Sista räddningen om han inte sett den sista tiondelssekunden av mitt panikartade viftande hade ju varit att kas´ta oss ut i diket och rulla utför slänten. Men om jag haft Leon med i vagnen då?

Det farliga med att vistas mycket på vägen (inte alls bara yrkescaufförer, utan alla) är att man lätt blir blind och blasé. Man håller i mobilen istället för att använda handsfree eller Blue Tooth, man kanske i värsta fall SMSar eller kollar i baksätet för att reda ut vad de där bak kanske tjafsar om. En tiondels sekund av ouppmärksamhet så är olyckan framme. Eller så kör man vi för trött tillstånd och kanske somnar till.

Vi måste hjälpas åt och alla har lika stor del i detta!

Malin ♣

 


Kommentarer
Postat av: Nadia

Jag har kört mellan stan och Gideå en hel del senaste dryga halvåret och under den tiden har jag sett fler idiotiska omkörningar och fortkörningar än sammanlagt i hela mitt liv tror jag... den vägen verkar många ha blivit blasé och respektlösa...



Synd när dem som håller hastigheten råkar illa ut... givetvis vill man inte att NÅGON ska drabbas på det här sättet, men jag hoppas att de som känner med sig att de inte kör smart och respektfullt på denna strecka, numera tar det lugnare... Kram Malin!

2010-01-20 @ 18:39:09
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Nadia: Ja, jag håller med. Vissa gör så våghalsiga omkörningar att man baxnar! Speciellt den där lååånga raksträckan där alla kör minst 110 trots att de i sommar sänkte från 90 till 80 där. Då man "puttrar" på i 80 ligger de slickade bakom en som för att tala om hur sakta man kör då man liksom håller den tillåtna hastigheten...skrämmande!



Men jag tycker också detta säger mycket om det ansvar vi fotgängare har! Då vi bodde i stan såg man många som promenerade som helt missat det där med zebra-lagen och trodde att de kunde gå mot röd gubbe för "zebra-lagen gäller ju"! Då blir man mörkrädd...

2010-01-21 @ 06:14:13
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Erik Häggström

Hej!

Fick höra talas om ditt uttalande om plogbilen du råkade ut för i tisdags och kände att ja ville kommentera detta eftersom ja e den aktuella chauffören! till att börja me kan ja säga att ploga i 70 Km/h eller mer är tekniskt omöjligt, vi kör mellan 30-40km/h, inte mer! visst, de kan säkert uppfattas som att de gå fortare me tanke på all snö rök, samt en hel del skrammel plogarna orsakar beroende på väglag samt snö mängd! sen att ja skulle ha slite upp plogarna i luften, tok girat ut i vägen så de skriker i hjul å bromsar låter nästan lite komiskt, stämmer hur som helst inte! vi ha stor respekt för alla gående som e ute efter vägarna när vi plogar och 9 av 10 gående e så pass klok att dom går över till andra sidan vägen när dom ser att vi kommer, underlättar för båda parter! kommer tyvärr inte ihåg exakt plats efter vägen de inträffade men kan du bara tala om de för mej så ska ja se till att du få ett skriftligt gps utdrag från skanska på exakt hur ja körde som, alla bilar som plogar åt skanska är nämligen utrustade med gps och teknik som gör att dom kan se allt vi gör, aktuell hastighet, tidpunkt samt om plogarna är nere på vägen eller uppe i luften! vi kör på uppdrag av skanska och har hårda krav på oss, skulle ja bete mej som du beskriver de att ja gjorde så skulle ja garanterat tappat min körning för länge sen! tycker de känns trist att bli lite orättvist uthängd såhär på en blogg...

Alla kan vi göra misstag i trafiken, oavsett om vi kör privat eller i arbetet men riktigt såhär gick de faktist inte till denna gång!

Tack för mej och vi ses efter vägen resten av vintern! //Erik

2010-01-23 @ 12:42:26
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Erik Häggström: Då har vi tyvärr delade meningar i denna fråga. Det gläder mig att du tyckte det verkade "låter nästan lite komiskt", då kom ju något gott ur det. 30-40 km/h tycker jag låter komiskt...



Jag tror säkert ni har respekt för fotgängare, men att säga att att chaufförer som beter sig som jag beskriver skulle ha tappat sina körningar för länge sen är skitsnack, gång på gång dyker det upp bevis på att chaufförer med sämre omdöme (som det jag beskrev) finns - detta gäller både privata & yrkes, dock menar jag absolut inte att du skulle vara en av dom. Så ja, alla kan göra "misstag i trafiken, oavsett om vi kör privat eller i arbetet", det är jag den första att skriva under på.

Jag undrar bara hur ni kan tycka att det ligger på en fotgängares ansvar (med två hundar) att vi snabbt ska byta sida då ni kommer körandes? Det är nog jävla svårt att gå längs en väg utan trottoar. Hade du saktat in något (oavsett vilken hastighet du höll) hade jag gladeligen gått över men det fanns liksom inte tid till det.



Jag hänger aldrig ut någon, varken orättvist eller rättvist, på denna blogg, inte ens familjen får mer är sin begynnelseboktstav, så det var du själv som (?) valde att kommentera med ditt fullständiga namn, du hade lika gärna kunnat skicka ett mail om du ville komma i kontakt med mig. Så där tänker jag faktiskt inte ta på mig någon skuld trots att du "tycker de känns trist att bli lite orättvist uthängd såhär på en blogg..." Valet ligger på dig att hänga ut dig själv.

I princip ingen av mina läsare vet var jag bor då det inte är offentligt på bloggen (såvida de inte väljer att kolla upp det) så chansen är extremt liten att någon överhuvudtaget ska kunna lista ut att det var just du som körde baserat på vad jag skrev eftersom det lär finnas fler som kör plogar i denna kommun? Rätta mig gärna om jag har fel.

Ångrar du dig angående ditt namn här på bloggen är du välkommen att kontakta mig så kan jag ta bort din kommentar ovan.



Sköt om dig!

/ Malin



2010-01-25 @ 06:04:58
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Erik Häggström

Hej igen!

nä du behöver inte ta bort mina inlägg, står för de ja skriver å säger!

tro att du missuppfattade mej, menar att vi som plogar åt skanska inte kan bete oss som du påstår att ja gjorde utan att tappa körningen, med tanke på att allt vi gör syns i deras datorer...hur alla andra chaufförer i trafiken beter sej kan ja tyvärr inte svara för, de få dom själva göra! svårare att kontrollera den saken också... sen sa ja heller inte att de e dom gåendes ansvar att snabbt byta sida när vi kommer, bara att 9 av 10 e klok nog att göra de, vi syns å hörs för de mesta ganska långt i förväg så tid att gå över finns för de mesta! visst, de kan finnas orsaker som gör att de tyvärr inte går alla gånger, förstår precis! även jag e ibland en gångare när plogbilen kommer! något högre ansvar ha man som chaufför av en stor bred plogbil kontra en gående, men ansvarsbiten delar vi väl alla på!

men som ja tidigare sagt, de där me hastigheten kan du få exakt svar på! de va de ja hakade upp mej mest över, samt att ja skulle tokgirat ut i vägen så de skrek i hjul å dyligt!

men men, vi få mötas fler gånger å hoppas vi båda blir nöjda å glada efter de mötet!

Sköt om dej du me!

//Erik...

2010-01-26 @ 17:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0