Earth Hour 2010

Kommer ni ihåg alla vändor gällande Öviks stad och anslutningen till Earth Hour-kampanjen 2009? I år var kommunen kloka och anslöt sig i tidigt skede. Dock har inte kommunalrådet involverat mig som hon mailade och frågade om ifjol...jag har kvar samma mailadress så jag har nog inte missat hennes eventuella mail...



Ifjol åt vi middag med vänner och i år grattar vi först en 1-åring med eko-present och sedan får vi sällskap av bror med fin familj från Umeå! Jippie! 
Den 27 mars är det i alla fall dags för detta manifest och tiden är 20.30 - 21.30.

Vi kommer att sitta i skenet av våra ekologiska värmeljus av vax från Lavendum och soja-doftljuset från Enhus Organic, så för vår del bidrar vi inte till ökad mängd växthusgas, men tänder man tiotals värmeljus i hela huset eller fotogenlampor och dylikt bör man tänka efter innan och kanske läsa mer här. Jag tycker nämligen det som Elins trädgård tar upp låter logiskt. Om vi i Sverige bara använde oss av miljövänliga ljus så skulle utsläppen av koldioxid minska med motsvarande 15 000 bensindrivna bilar. Detta eftersom paraffin är en oljebaserad produkt.



Hur kommer ni att göra??? Ansluter ni er eller inte?

Malin ♣


Kommentarer
Postat av: Beatrice

Självklart släcker vi ner! Vi har enbart riktiga stearinljus (även värmeljusen) och de tänder vi samtidigt som vi har en brasa i kakelugnen. Hög mysfaktor.

2010-03-14 @ 09:20:57
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Beatrice: Åh, det låter otroligt mysigt!!! :D

2010-03-14 @ 09:32:12
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej!

Gillar skarpt din blogg och läser regelbundet. Hittade den av en slump eftersom det är nästan samma namn som min blogg (ekologg.se).



Jag har faktiskt inte tänkt på att ljus innehåller fossila produkter, så det var en god nyhet att plocka med sig.



Tack för en rolig och spännande läsning :)



/Åsa

2010-03-14 @ 09:55:24
URL: http://www.ekologg.se
Postat av: Anna

Självklart ska vi fira Earth Hour! Jag tycker idén är rent av genialisk och det känns så häftigt att det är något som genomförs över hela världen. Här hemma blir det, precis som hos er, mys med eko-värmeljus från Lavendum=)

2010-03-14 @ 16:06:38
Postat av: Ekomuppen

Jag kommer också att släcka. Ska bli jättemysigt.

2010-03-14 @ 19:03:40
URL: http://ekomuppen.wordpress.com/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Åsa: Hejsan! Och välkommen hit! :)



Jag hade heller inte tänkt på värmeljus och fossila bränslen förrän jag läste det där i fjol.



Anna: Vad kul! De ljusen är alldeles underbara! :)



Ekomuppen: Härligt! :)

2010-03-15 @ 05:28:49
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0